Takaisin

Uusi Nissan X-Trail: maailman suosituin SUV on nyt entistäkin parempi

  • Nissanin maailmanlaajuisesti myydyin auto, X-Trail, on uudistunut
  • X-Trail on saanut uuden ulkoilmeen, hienostuneemmat sisätilat ja paljon innovatiivista uutta teknologiaa
  • X-Trail on nyt ensimmäistä kertaa saatavissa N-Connecta-varustetasolla
  • Myös itseohjautuva ProPILOT-teknologia tulee uuteen X-Trailiin ensi vuoden aikana
  • Suomessa myynti alkaa syksyllä 2017

Maailman myydyin SUV-malli Nissan X-Trail on kokenut merkittäviä uudistuksia, joiden ansiosta auto on nyt entistäkin laadukkaampi ja hienostuneempi. Näihin kuuluvat muun muassa näyttävä uusi ulkomuoto, entistä paremman laatuvaikutelman antavat sisätilat sekä innovatiiviset uudet teknologiat, jotka tekevät ajamisesta vieläkin turvallisempaa.

Nissan X-Trail on ollut aina tunnettu vahvoista ja kulmikkaista muodoistaan, korkealle kaartuvista pyöräkoteloistaan ja konepellin eleganteista linjoista. Kaikki nämä muotoilupiirteet on säilytetty uudessa mallissa. Niitä korostaa entisestään keulan uusi muotoilu, joka huokuu voimaa ja dynamiikkaa ja tuo autoon uudenlaista premium-henkeä.

Sisätilojen käytännöllisyyden ansiosta uusi X-Trail soveltuu täydellisesti seikkailuhenkisille perheille. Se tarjoaa poikkeuksellista tilaa ja mukavuutta – muun muassa luokassaan eniten polvitilaa toisella istuinrivillä. Uutuusmallissa on myös runsaasti fiksuja säilytysratkaisuja ja käytännöllisiä ominaisuuksia, kuten liukuva ja taittuva toinen istuinrivi. Tilavalle kolmannelle istuinriville on helppo päästä seitsenpaikkaisissa versioissa, joiden myynti kattaa Euroopassa 40 % X-Trailin kokonaismyynnistä.

Huippuluokan audiojärjestelmää peräänkuuluttaneen asiakaspalautteen pohjalta Tekna-varustetasoon on lisätty vakiona täysin uusi BOSE-audiojärjestelmä, johon kuuluu kahdeksan kaiutinta: kaksi 25 mm:n diskanttikaiutinta tuulilasin alla, 165 mm:n bassokaiuttimet etuovissa, 130 mm:n keskialuekaiuttimet takaovissa ja kaksi 115 mm:n bassokaiutinta erikoisvalmisteisessa kotelossa varapyörän syvennyksessä.

Vieläkin enemmän joustavuutta ja vapautta ajamiseen tuo itseohjautuva ProPILOT-teknologia, joka tulee uuteen X-Trailiin vuoden 2018 aikana.

X-Trailiin tehdyt parannukset perustuvat asiakkailta saatuun palautteeseen. Niiden tarkoituksena on vahvistaa mallin asemaa täydellisenä autona koko perheen seikkailuihin.

Uusi Nissan X-Trail, joka sai ensiesittelynsä näyttävässä julkistustilaisuudessa Cardiffissa Mestarien liigan finaalipäivänä ja tulee myyntiin syksyllä 2017.

Esittelyssä uusi Nissan X-Trail

X-Trail on Nissanille erityisen tärkeä auto. Seikkailuhenkisille perheille suunnattu viisi- tai seitsenpaikkainen crossover on maailmanlaajuisesti Nissanin myydyin auto.

Vuonna 2000 tapahtuneen ensilanseerauksen jälkeen koko maailmassa on myyty yli 3,7 miljoonaa X-Trailia, kun mukaan lasketaan Yhdysvallat, missä samaa autoa myydään Rogue-nimisenä. X-Trail on pysynyt suosittuna autona myös Euroopassa, missä sen kokonaismyynti on jo saavuttanut melkein puolen miljoonan auton rajan. Vuonna 2014 lanseerattua kolmannen sukupolven mallia on myyty Euroopassa noin 115 000 kappaletta, ja sen suosio on kasvanut vuosi vuodelta: myynti kaksinkertaistui vuonna 2015 ja kasvoi jälleen 40 % vuonna 2016.

X-Trail on rikkonut myyntiennätyksiä ja oli tilikauden 2016 aikana maailman suosituin SUV-malli 766 000 auton kokonaismyynnillä (Roguen myynti mukaan lukien).

X-Trailia on kehitetty jatkuvasti myös sukupolvenvaihdosten välillä: Alkuvuodesta Nissan toi valikoimaan uuden kaksilitraisen 177 hv:n dieselmoottorin, joten tehokasta moottoria tarvitsevilla asiakkailla on entistä enemmän valinnanvaraa.

Myös omistajat ovat olleet erittäin tyytyväisiä X-Trailiin: riippumattoman Reevoo-arviointiyrityksen keräämissä arvioissa se on saanut keskimäärin erinomaiset 8,9 pistettä kymmenestä.

Uuden X-Trailin muutokset on tehty asiakaslähtöisesti, kuten kaikissa Nissanin autoissa. Tuloksena on ulkomuodoltaan näyttävä ja entistäkin käytännöllisempi X-Trail, jossa on entistä paremman laatuvaikutelman antavat sisätilat sekä paljon innovatiivista uutta teknologiaa.

Uusi, voimaa uhkuva ulkomuoto

Nissan X-Trail on ollut aina tunnettu vahvoista ja kulmikkaista muodoistaan, korkealle kaartuvista pyöräkoteloistaan ja konepellin eleganteista linjoista. Kaikki nämä muotoilupiirteet on säilytetty uudessa mallissa. Niitä korostaa entisestään keulan uusi muotoilu, joka huokuu voimaa ja dynamiikkaa ja tuo autoon uudenlaista premium-henkeä.

Keulan keskeisenä elementtinä on V-motion-etusäleikön uusin versio, joka on entistäkin leveämpi ja näyttävämpi. Etupuskurissa on hyödynnetty koriväriä aikaisempaa laajemmassa mittakaavassa, ja se on saanut uuden, kiiltävän mustan viimeistelyn.

Halogeeniajovalojen (Visia-, Acenta- ja N-Connect-tasoilla) ja täysledivalojen (Tekna-tasossa) muotoilun välille on tehty selvempi ero. Päiväajovalojen tunnusomainen bumerangikuvio on saanut entistä modernimman tulkinnan molemmissa umpiomalleissa.

Täyslediajovaloihin on nyt ensimmäistä kertaa integroitu olosuhteisiin automaattisesti mukautuva ajovalojärjestelmä, joka kääntää valokeilaa ohjauspyörän liikkeiden ja ajonopeuden mukaan. Järjestelmä tulee nyt Nissanin autoihin ensimmäistä kertaa Euroopassa ja X-Trailin ohella myös uuteen Qashqaihin. Järjestelmä parantaa ajoturvallisuutta kohentamalla näkyvyyttä kaarteissa huomattavasti. Pimeällä näkyvyyttä lisää myös kaukovalojen entistä leveämpi valokeila.

Uuteen etupuskuriin integroitujen sumuvalojen muoto on vaihtunut pyöreästä suorakulmaiseksi. Etusumuvalot ovat vakiovaruste N-Connecta-tasosta alkaen.

Etupysäköintitutkan anturit on nyt upotettu kokonaan puskuriin. Ero aikaisempiin, hieman koholla olleisiin antureihin on pieni, mutta paljon puhuva: se kertoo X-Trailin korkealaatuisesta viimeistelystä ja Nissanin panostamisesta yksityiskohtiin.

Auton takana puskuri on muotoiltu vankemman näköiseksi ja viimeistelty uusilla kromiyksityiskohdilla. Takavaloissa on siirrytty pelkkiin ledipolttimoihin, ja pysäköintitutkan anturit ovat saaneet saman käsittelyn kuin edessä.

Sivulta katsottuna uuden X-Trailin suurin muutos ovat ovien alareunan kromatut koristelistat. Autolle entistä dynaamisemman ilmeen antavat listat ovat vakiovaruste Tekna-tasossa. Pyörissä on vakiona uudet 17-tuumaiset (Visia ja Acenta) tai 18-tuumaiset (N-Connecta) kevytmetallivanteet. Jo edellisestä mallista tutut 19-tuumaiset vanteet ovat saatavissa Tekna-malliin.

Nämä muutokset ovat lisänneet hienoisesti (50 mm) auton kokonaispituutta, joka on nyt 4690 mm. Uuden X-Trailin leveys (1830 mm), korkeus (1710 mm) ja akseliväli (2705 mm) ovat pysyneet ennallaan. Muotoilun muutokset eivät ole heikentäneet uuden X-Trailin aerodynaamista suorituskykyä, sillä sen ilmanvastuskerroin on vain 0,32.

Korivärivalikoimaan kuuluu kuusi edellisen mallin kahdeksasta vaihtoehdosta ja lisäksi neljä eloisaa uutta väriä: Orange Pearl, Red Pearl, Blue Pearl Metallic jad Dark Brown Pearl.

Entistä hienostuneemmat premium-sisätilat

Uuden X-Trailin sisätiloihin on tehty parannuksia, jotka vahvistavat jo entisestään korkeaa laatuvaikutelmaa. Auton sisällä katse kiinnittyy ensimmäiseksi näyttävään ohjauspyörään, jonka muotoilukieli on yhtenäinen Nissanin uusimmissa malleissa. Uusi D:n muotoinen ohjauspyörä on vakiovaruste kaikissa X-Trail-malleissa. Sporttisen kolmipuolaisen ohjauspyörän suora alaosa helpottaa kuljettajan nousemista autoon ja autosta pois.

Myös ohjauspyörän keskiö on entistä pienempi ja puolat entistä ohuemmat. Tämän ansiosta ohjauspyörän yläosan aukko on 17 % entistä suurempi ja kuljettaja näkee mittariston paremmin. Monitoiminäytön ja vakionopeudensäätimen uudet nelisuuntaiset säätimet ovat entistä helppokäyttöisemmät, joten kuljettaja voi pitää katseensa tiessä.

Lisäksi ohjauspyörän kehää on levennetty 34 millimetristä 37,5 millimetriin, jotta kuljettajan ote siitä on entistä mukavampi ja varmempi. Uudenlaista premium-vaikutelmaa luo keskipuolan satiinihopeaviimeistely, joka heijastelee Nissanin tunnusomaisen V-motion-etusäleikön muotoja. Uutuutena on myös ohjauspyörän lämmitys, joka on vakiovaruste Tekna-tasossa.

Tekna-malleissa on vakiona tyylikkäästi tikattu istuinten nahkaverhoilu riippumatta siitä, onko istuimia viisi vai seitsemän.

Myös ensimmäisen ja toisen istuinrivin istuinlämmitys on Tekna-tason varusteluun kuuluva uutuusominaisuus. Tekna-tason malliin on saatavissa myös uusi kaksisävyinen (musta/nahanruskea) sisäverhoilu.

Myös muut matkustamoon tehdyt parannukset korostavat uuden X-Trailin entistä parempaa laatuvaikutelmaa ja hienostuneisuutta. Keskikonsolin molemmille puolille on lisätty uusi nahkainen polvipehmuste, ja kojelaudan muotoilu hansikaslokeron yläpuolella on uudistettu. Ilmasuuttimissa on uusi, kiiltävän musta pinta. Lisäksi keskikyynärnojan säilytyslokero on suunniteltu uusiksi. XTronic-CVT-automaattivaihteiston vaihteenvalitsin on saanut uuden muodon ja päällysteen.

Sisätilojen käytännöllisyyden ansiosta uusi X-Trail tarjoaa poikkeuksellista tilaa ja mukavuutta – muun muassa luokassaan eniten polvitilaa toisella istuinrivillä. Uutuusmallissa on myös runsaasti fiksuja säilytysratkaisuja ja käytännöllisiä ominaisuuksia, kuten liukuva ja taittuva toinen istuinrivi. Tilavalle kolmannelle istuinriville on helppo päästä seitsenpaikkaisissa versioissa, joiden myynti kattaa Euroopassa 40 % X-Trailin kokonaismyynnistä.

Takaluukun uusi käytännöllinen avaustoiminto

Sähkötoiminen takaluukku on ollut aiemminkin vakiovarusteena X-Trailin kahdessa ylimmässä varustetasossa. Uudessa X-Trailissa sitä on parannettu käytännöllisellä uudella avaustoiminnolla: takaluukku on nyt mahdollista avata yksinkertaisesti heilauttamalla jalkaa takapuskurin keskiosan alle – vaikka ostoskassit molemmissa käsissä.

Uuden X-Trailin tavaratila on suurempi kuin koskaan aikaisemmin. Entistä tehokkaamman tilanjärjestelyn ansiosta se vetää viisipaikkaisessa versiossa 565 litraa (VDA) edellisen mallin 500 litran sijasta. Seitsenpaikkaisessa mallissa tavaratilan vetoisuus (445 litraa) on pysynyt ennallaan. Kun takaistuimet taitetaan alas, tilaa saadaan käyttöön peräti 1996 litraa.

Kaikissa X-Trail-versioissa on Nissanin innovatiivinen tavaratilanjakaja, joka mahdollistaa tilan jakamisen ja järjestämisen yhdeksällä eri tavalla. Järjestelmä on ihanteellinen koko perheen tarpeisiin ja käsittää muun muassa piilolokeron arvoesineille.

Uusi BOSE Premium ‑audiojärjestelmä

Huippuluokan audiojärjestelmää peräänkuuluttaneen asiakaspalautteen pohjalta Tekna-varustetasoon on lisätty vakiona täysin uusi BOSE-audiojärjestelmä, johon kuuluu kahdeksan kaiutinta: kaksi 25 mm:n diskanttikaiutinta tuulilasin alla, 165 mm:n bassokaiuttimet etuovissa, 130 mm:n keskialuekaiuttimet takaovissa ja kaksi 115 mm:n bassokaiutinta erikoisvalmisteisessa kotelossa varapyörän syvennyksessä. Etumatkustajan istuimen alla on digitaalista signaalinkäsittelyä hyödyntävä 8-kanavainen digitaalinen vahvistin, joka mahdollistaa räätälöidyn vastekorjauksen.

Järjestelmä luo laaja-alaisen, konserttimaisen äänimaailman ja takaa äärimmäisen puhtaan toiston myös suurilla äänenvoimakkuuksilla.

Myös X-Trailin kahta muuta tietoviihdejärjestelmää on parannettu asiakaspalautteen perusteella. Digitaalinen DAB-radio on nyt ensimmäistä kertaa vakiovaruste. Kosketusnäytöllä varustetussa NissanConnect-satelliittinavigointijärjestelmässä (vakiovaruste N-Connecta-tasosta alkaen, lisävaruste Acenta-mallissa) on uusi käyttöliittymä, joka on helppokäyttöisyydessään entistä enemmän mobiilisovelluksen kaltainen. NissanConnect-järjestelmällä varustetuissa uusissa X-Trail-malleissa on nyt haineväantenni, joka parantaa vastaanottolaatua.

Uusi N-Connecta-varustetaso tuo lisää valinnanvaraa ja lisäarvoa

Uuden X-Trailin varustetasovalikoima on täydentynyt entisestään. Aikaisempien Visia-, Acenta- ja Tekna-tasojen lisäksi valittavissa on nyt myös N-Connecta, joka muista Nissanin automalleista tuttuun tapaan on toiseksi ylin varustetaso Acenta- ja Tekna-tasojen välillä.

N-Connecta-varustetason tarkoituksena on tuoda asiakkaalle lisäarvoa, joten se keskittyy tyyliin, älykkääseen teknologiaan ja käytännöllisyyteen. Acenta-tason varusteiden lisäksi N-Connecta-malleissa on NissanConnect-tietoviihdejärjestelmä, älykäs Around View Monitor ‑kamerajärjestelmä, älyavainjärjestelmä, kattokaiteet, etu- ja takapysäköintitutka sekä käytännöllinen tavaratilan avaustoiminto, joka mahdollistaa tavaratilan avaamisen käsiä käyttämättä.

Uudet Nissan Intelligent Mobility ‑järjestelmät ja itseohjautuva ProPILOT-teknologia

Nissan Intelligent Mobility on yhteisnimitys teknologioille, jotka tekevät Nissanin autoista entistäkin houkuttelevampia ja muokkaavat uusiksi käsityksiä siitä, mistä autot saavat käyttövoimansa, kuinka niillä ajetaan ja kuinka ne integroituvat osaksi yhteiskuntaa. Tavoitteena on tarjota Nissanin autojen kuljettajille ajoelämys, joka on entistä varmempi, ja takaa parhaat mahdolliset yhteydet ulkomaailmaan. Laajemmassa mittakaavassa tarkoituksena on parantaa yleistä liikenneturvallisuutta.

Nissan tuo uuteen X-Trailiin myös itseohjautuvan ProPILOT-teknologian vuoden 2018 aikana. ProPILOT on Nissanin ensimmäinen askel kohti täysin itseohjautuvia autoja. Se tuo kuljettajalle lisävapautta automatisoimalla ajamisen arkipäiväisimpiä osa-alueita.

ProPILOT hallitsee ohjausta, kaasupoljinta ja jarruja täysin automaattisesti maantieajossa yhdellä kaistalla – myös suurella ajonopeudella ja vilkkaassa liikennevirrassa. Sen toimintaperiaate pohjautuu kolmen eri järjestelmän – aktiivisen kaistavahtijärjestelmän, älykkään vakionopeussäätimen ja Traffic Jam Pilot (TJP) ‑järjestelmän – yhteistoimintaan. ProPILOT-teknologian aktivointi käy X-Trailin ohjauspyörässä olevalla painikkeella. Järjestelmän toimintaan liittyvät tiedot näkyvät monitoiminäytössä mittariston keskellä.  ProPILOT-teknologiasta on luvassa lisätietoja lähempänä sen lanseerausta.

Uuteen X-Trailiin on lisätty myös uusia Nissan Intelligent Mobility ‑järjestelmiä. Risteävän liikenteen varoitusjärjestelmä, joka vähentää törmäysriskiä parkkiruudusta peruutettaessa, on saatavissa X-Trailiin nyt ensimmäistä kertaa. Järjestelmä varoittaa mahdollisesta törmäysvaarasta visuaalisesti ja äänimerkeillä, jos kuljettaja on aikeissa peruuttaa toisen ajoneuvon lähestyessä.

X-Trailissa on ollut älykäs hätäjarrutustoiminto jo vuodesta 2014. Uudessa mallissa siihen on lisätty myös innovatiivinen jalankulkijoiden tunnistustoiminto, joka auttaa estämään törmäyksen jalankulkijaan hyödyntämällä auton edessä olevaa tutkaa ja kameraa.

Aivan uutena ominaisuutena X-Trailissa on Auto Hold ‑toiminto, joka tukee mäkilähtöavustinta manuaalivaihteistolla varustetuissa autoissa. Järjestelmä pitää auton paikoillaan jopa kolme minuuttia, minkä jälkeen seisontajarru kytkeytyy automaattisesti. Auto Hold -toiminto toimii niin ylä- ja alamäessä kuin tasaisellakin maalla ja vapauttaa kuljettajan jatkuvasta jarrupolkimen painamisesta. Tämä parantaa ajoturvallisuutta, lisää kuljettajan varmuutta ja vähentää kuljettajan väsymistä. Vihreä merkkivalo mittaristossa ilmoittaa järjestelmän aktivoitumisesta.

Monet muut huipputeknologiaa edustavat turvallisuusjärjestelmät, kuten liikennemerkkien havainnointi, kuljettajan vireystilan valvontajärjestelmä, älykäs pysäköintiavustin, älykäs Around View Monitor ‑kamerajärjestelmä ja kaistavahti, kuuluvat edelleen X-Trailin varusteluun. Nämä järjestelmät lisäävät kuljettajan varmuutta ja luottamusta autoon ja tekevät X-Trailista täydellisen auton koko perheen seikkailuihin.

Uusi X-Trail säilyttää luonnollisesti myös viiden tähden Euro NCAP ‑turvallisuusluokituksen, jonka malli saavutti jo vuonna 2014.

Luottamusta herättävät ajo-ominaisuudet

Luottamusta herättävät ajo-ominaisuudet jotka kuuluvat kaikkien Nissanin autojen vakiovarusteluun. Nissan mittaakin erikseen ajotuntumaa, tarkkaa ohjausta ja vaivatonta hallintaa kolmessa eri ympäristössä – moottoritiellä, maantiellä ja kaupunkiympäristössä.

Uusi Nissan X-Trail tarjoaa edellisen sukupolven mallin tavoin luottamusta herättävät ajo-ominaisuudet sekä varmaa ja turvallista suorituskykyä auton koko käyttöiän ajaksi.

Uutuusmalli säilyttää edeltäjänsä kaikki kolme taloudellista moottorivaihtoehtoa. Siten X-Trail-mallistossa on valinnanvaraa bensiinimoottorin ja kahden dieselvaihtoehdon, kuusivaihteisen manuaalivaihteiston ja XTronic-CVT-automaatin sekä etuvedon ja nelivedon välillä.


Koko moottorivalikoima on esitetty alla:

Moottori

1.6 130 hv diesel

1.6 130 hv diesel

1.6 130 hv diesel

2.0 177 hv diesel

2.0 177 hv diesel

2.0 177 hv diesel

1.6 163 hv bensiini

Vaihteisto

6-v man. (etuveto)

6-v man. (neliveto)

CVT (etuveto)

6-v man. (neliveto)

CVT (etuveto)

CVT (neliveto)

6-v man. (etuveto)

CO2-päästöt (g/km)

129

139

135

149

148

158

145

Yhdistetty polttoaineen kulutus (l / 100 km)

4,9

5,3

5,1

5,6

5,6

6

6,2

Kaikki arvot on mitattu 17 tuuman vanteilla.


Vakio- ja lisävarusteet

Kaikissa uusissa X-Trail-malleissa on vakiona kuusi turvatyynyä sekä ABS-jarrujen, elektronisen jarruvoiman jaon ja ajonvakautusjärjestelmän kaltaisia kuljettajaa avustavia järjestelmiä. Myös vakionopeudensäädin ja nopeudenrajoitin, Bluetooth-valmius, manuaalinen ilmastointi, sähköisesti taittuvat ja lämmitettävät sivupeilit ja kevytmetallivanteet kuuluvat vakiovarusteluun.

Varustetason mukaan saatavissa on myös muun muassa avattava panoraamakattoikkuna, nahkaverhoilu, tummennetut lasit takaikkunassa ja takasivuikkunoissa, automaattinen kaksivyöhykkeinen ilmastointi ja kattokaiteet. Monet ylempien tasojen vakiovarusteista on mahdollista saada lisävarusteina alempien tasojen malleihin.

Alkuperäisinä Nissan-lisävarusteina ovat saatavissa myös puskurien suojalevyt, kylkiputket, koirakalteri, taakkateline kattokaiteisiin ja kiinteä vetokoukku sähkökytkentöineen.


Uuden X-Trailin varustelu vaihtelee Euroopassa markkina-alueiden mukaan. Tarkat tiedot ovat saatavissa paikalliselta Nissanin edustajalta.